|
![]() |
Akarsz-e játszani? Konferencia2018. november 25. ELTE Tanító és Óvóképző KarELTE Illyés Szakkollégium és a Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány rendezésében3 programsáv - 3 workshop reflexiókkal ellátta Nagy Andrea Közterem - Társasjáték haszna - Élet hatalma 1. KözTerem - Lencse-Csík Orsolya tréner https://kozterem.com/ Absztrakt a programfüzetből: A Közterem program egy osztálytermi közösségépítő program, melynek különlegessége, hogy a csapatépítést házhoz viszi a diákoknak, vagyis a program a saját órarendi órájukban valósul meg, egy minimum hat alkalmas foglalkozás sorozatban. Mindezek mellett egyszeri, tömbösített, vagy akár egy egész napos intenzív formában is megtapasztalhatják a diákok a "köztermes életérzést". A workshop résztvevőinek alkalma lesz interaktív módon betekintést nyerni a Közterem program elméleti és gyakorlati hátterébe, mindennapi működésébe és megvalósításának kihívásaiba. Ezen felül a workshop ideális teret biztosít arra is, hogy egy-egy gyakorlatot, játékot a résztvevők is kipróbáljanak, majd a reflexióikra reagálva megvitassuk, hogyan működik mindez az osztályteremben, fiatalabb, vagy egészen fiatal korosztállyal - milyen nehézségek, kihívások merülnek fel a foglalkozásaink során, és azt hogyan szoktuk a gyakorlatban az osztályok előnyére fordítani. Reflexió N.A.: A programban egy Rapid Randival kezdtünk. A teljesen ismeretlen emberek között körbejárva újabb és újabb emberrel találkoztunk, akivel 1 perc alatt közös pontot kellett találni: zene/film/celeb/kaja témában. (Saját tapasztalatból: Nagyon hasonló ehhez a BINGÓ, ahol egy 3x3 vagy 3x4-es mátrixban kérdések vannak feltéve és egy számodra ismeretlennel közös becslést kell oda beírni.) Tipikus jégtörő játék, jó volt! Ezután Orsi elmondta a Közterem megalakulását és egyéni vállalkozássá fejlődését. 5. osztálytól 12. osztályig vállalnak osztályokat, egy fejlesztés minimum 6 alkalom. Fejenként 500 Ft-ot kérnek. Legtöbb esetben a szülők látják meg, hogy nagy a baj az osztályközösségben és össze is dobják ezt a min. 3000 Ft-ot. A pedagógusok vagy megköszönik, jobb esetben azonban ők is belépnek a folyamatba. Ezt követően a közös rajzolást játszottuk el az alábbi eszközzel (A csomó nincs rajta, ha játszunk vele.) ![]() 12 fő fogta, hatalmas körben állva, egy ember ujján csak egy madzaggal. A falap alsó részén vastag filc van beerősítve és csak úgy lehet rajzolni, ha mindenki tervszerűen mozgatja és feszíti a madzagot. Egy házat is kellett vele rajzolnunk, miután egy útvonalat profin megcsináltunk. Hallgattunk egy közülünk erősebb vezetői képességekkel rendelkezőre és pompásan meg tudtuk csinálni stratégiaalkotás után a feladatot (ablak felé kezdés, síkidomokra osztjuk a házikót, stb). A lap, amin rajzoltunk legalább A3-as volt és le volt ragasztva az asztal lapjára. Együttműködési játék volt ez a javából. Ezt követően egy másik játékot vettünk elő. EREDMÉNYES EGYÜTTMŰKÖDÉS feliratnak kellett úgy kijönnie, hogy a csapatból mindig csak egy mehetett a lefordított betűk halmazához, mindenkinek kell mennie betűért, a betű lefordítva marad, ha nem pont az jön. Itt is fontos volt kitalálni a koncepciót és azt, hogy segítsük a másikat, ha megzavarodik, hol is volt az a betű. Memória játék, egymást segíteni tanító játék, stratégiaalkotás (sok egyforma betű, hova kerüljenek?). További nehezítés volt, hogy időt kellett saccolni, mikorra végzünk, tehát időre ment a játék. (3 percet gondoltuk, de 7 perc 50-re lettünk kész.) A terem egyik feléből állandóan menni kellett a tábla alatti betűkupachoz, s ez sok időt elvett. Jó bemelegítés volt ez a workshop a játékkonferencia napján. 2. Második sávban a Társasjáték pedagógiai haszna című részre tértem be. Lencse Máté vezette. Toldi Tanodában dolgozik, játszik hátrányos helyzetű gyermekeket fejleszt 2013 óta. Rengeteg játékba bepillantottunk. Tanácsa: Mielőtt társasozni kezdesz másokkal, magad is vagy 20 félét ismerj és játsszál is vele előtte nagyon-nagyon sokat.
Reflexió N.A.: PIG ez a neve a dobókockás játéknak. Minden játékosnak egy körben tetszőleges számút lehet dobnia, de ha 1-est dob, a körben szerzett pontjai törlődnek. Cél, hogy 100-ra jusson el a legjobb kb 3 perc alatt. (Egyszer az életben volt egy olyan diákja, aki 137-ig elment anélkül, hogy 1-est dobott volna, már mindenki tombolt, hogy hagyja abba, de a fiú csak folytatta, na ekkor kapta az egyes pöttyöt és vesztette el a 137 pontot. nem érdekelte, ki akarta próbálni... Itt is kell stratégia, mert bár a szerencse faktor nagy, de a másikhoz képesti pontszámokkal már lehet variálni, kockázatvállalási készség, döntéskészség, stb.. KIWI - egy édi szőrös kiwi lépeget(ne) megadott irányok szerint, kártyák adják meg (balra 3, jobbra 2, fel 1 vagy ilyenek). Téri tájékozódás kicsikkel, aztán nehezítéskor már nem lépeget a kiwi csak fejben követjük. Emlékezni kell, mert 5-6 kártya után meg kell mondani, hol is van a kiwi? Nehezítések is akadnak benne, pl.: ha már volt egy balra három lépéses kártya és az újra kijön, akkor azt nem kell lelépni. stb. PANIC LAB - óvodától egészen a csillagos ég (négyféle dobókocka, sok kártya körben) csigusz és polip forma, szín szabály, minta szabály, laboratórium színe és nyíl színe, szín vagy minta átváltó kártya. Jaj, még mi, már nem is emlékszem, nagyon bonyolultig fokozható játék. Megfigyelés és logika fejlesztése. KÁRTYÁS játékok (Muchkind vagy mi volt, ami hozzánk került, de van Róma Dicsősége vagy ilyesmi)itt az a lényeg, hogy a szöveges matek feladatot utáló gyerek egyszer csak maga kezdi kérni, hogy ő olvashassa fel a kártyás játékok szövegeit. Továbbá: Carcasone stb.., Felmerült pedagógiai kérdések: Hagyjuk-e nyerni a gyereket? (Gondolkodj el rajta magad is... Lehet: Úgynevezett előnyadás (Ha tudod, hogy Te és a gyerek kiegyenlítetlen harcába kezdetek, érdemes előny adással javítani a poziciót, amíg a gyerek is felzárkózik és már nem kéri az előnyt ha sokszor játszottatok. Ez tisztességesebb és kimondott helyzet, mintha stikában hagyom, hogy egy kicsit nyerjen, s csak fél szívvel játszom... A végére egy igazi őrület: Boldog lazac. 6 játékos áll körbe. 6 szín szerint egy adag kártyát kap. Interakciókat kell kezdeményezni a másikkal aszerint, hogy a markodban levő, a te színedet mutató kártyacsomagrészből felvett kártya milyen akciót mutat. Az épp felcsapott kártya szerint lehet: adj egy ötöst, ökölpacsi, helycsere, boldog lazac (a két alkar egymás mellé helyezése és megrezgetése) stb.. Őrült gyorsan megy, az a cél, hogy minden kártyától megszabadulj miközben a kért interakciókat tedd meg egy társaddal, akinek szintén pont olyan interakció jön sorban, és ha elfogytak a kártyáid kiáltsd, hogy "csobbantam". No igen. Eddig beszélhettél. Következő körben egy hangot sem lehet kiadni és úgy is el kell érni, hogy legyen, aki veled interakciót végez. Helycsere - körözöl az ujjaddal, boldog lazac - rezgeted a tenyered, stb. s közben figyeled a többiek jeleit, hogy kivel tudsz akciózni és a kártyádtól megszabadulni... Pedagógiai haszon? Hát a leghatalmasabb a felszabadult egymást megérintés, a sok röhögés, mert közben a többiek kívülről nézik, amint az akváriumban azok hatan őrülten játszanak. Bizony vannak olyan csoportok ahol a gyerekek nagyon távol állnak attól, hogy egymást megérintsék... 3. Az Élet hatalma Egy meseterapeuta hölgy Bodainé Csernyik Marianna és egy Feldmár Intézetben dolgozó terapeuta Huszár Annamária alkottak egy párost és ők vezették a foglalkozást. A feldolgozott mese címe: Az élet hatalma Absztrakt a Játtékkonferencia füzetébőlSokszor tapasztaljuk, hogy életünk egy pillanat alatt megváltozik. A boldogságból boldogtalanság, a szegénységből gazdagság lehet, a szeretet átcsaphat gyűlöletbe. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, honnan indultunk. A kérdés, hogyan tudjuk kezelni a változásokat, hogyan erősítenek vagy hogyan gyengítenek meg bennünket az életünkben bekövetkező események? Mit viszünk magunkkal, miből építkezünk a változások során? Milyen befolyással vagyunk sorsunk alakulására? Hogyan vagyunk együtt? Tudunk-e figyelni egymásra, s önmagunkra? Ezen a meseterápiás foglalkozáson - belépve a mese birodalmába - ezekre a kérdésekre keressük a választ! ![]()
Reflexió N.A.:
A mese az élet hatalmáról szólt, bibliai történetre hajazott, de eredeti mese. Az ÉLET találkozik egy vak emberrel, aki kéri, hogy gyógyítsa meg, az ÉLET azt mondja, el fogja feledni a gyógyulását, de ő 7 év múlva visszajön...aztán meggyógyítja egy maroknyi porral és megy tovább. Talál egy leprást, azt is hasonlóképpen meggyógyítja, de neki is megígéri, hogy 7 év múlva visszatér hozzá, majd találkozik a feldagadt testűvel,...azt is meggyógyítja egy marok porral, s 7 évet ígér neki is... A következő két játékot reflexiókkal ellátta: Tapolcai Ágnes. Szociopoly http://www.szociopoly.hu Absztrakt a Játékkonferencia füzetből: ![]() Reflexió T.Á.: A társasjáték eléggé megrázó volt számomra. A játékot ötletadója és egyik készítője, Bass László szociológus mutatta be. Végigjátszottunk egy hónapot, és a négy csapat egyike sem tudta megelőzni az eladósodást. 2010-ben kezdődött a játék kidolgozása, vagyis sajnos napjaink valóságát ábrázolja. A játékban minden játékos a hivatalos szegénységi küszöb alatti jövedelemből él, tartósan munkanélküli. Négy csapatban játszottunk, mint játék is érdekfeszítő volt, váratlan fordulatokkal tarkítva. Menet közben tárultak fel a megdöbbentő tények a tartós munkanélküliség megoldhatatlan helyzeteiről, az emberek kiszolgáltatottságáról. A játék honlapján a játék alapját képező valóságos jövedelmi információ is megtalálható. Asztali és nagytáblás változatban létezik (9 000 ill. 25 000 ft), valamint interaktív színházi előadást is kreáltak belőle: http://www.szociopoly.hu/szinhaz.html New Shores A demokrácia játéka https://newshores.crs.org.pl/hu/ Absztrakt a Játékkonferencia füzetből: A "NAURU GAME - a fiatalok aktív állampolgárságáért" című nemzetközi projektünkben egy innovatív szimulációs játék fejlesztésén dolgozunk immár másfél éve a Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvánnyal. A New Shores - A demokrácia játéka segítségével a fiatalok (és a felnőttek is) játszva tapasztalhatják meg a demokratikus folyamatok összetettségét és sokszínűségét, annak környezeti és fenntarthatósági szempontjait. A játék mellé kidolgoztunk javaslatokat arra vonatkozóan is, hogy a fiatalokkal foglalkozó szakemberek milyen módon tudják tudatosítani a játék során megélt élményeket. Az egymásra épülő workshopok során először kipróbáljuk a játékot, majd arról beszélgetünk, hogyan használható a játék a fiatalokkal: milyen körülmények között, milyen kiegészítő játékokkal építhetünk fel egy foglalkozást a számukra. Szeretettel várunk, ha szívesen kipróbálnád magad egy komplex szociális helyzetben, hogy aztán tovább vihesd az élményt a fiatalokhoz is! Reflexió T.Á.: Ez egy komplex szimulációs játék, Vastag Zsuzsa, a Rogers Alapítvány munkatársa mutatta be nekünk. Online lehet bekapcsolódni játékosként, tehát térben távollévők is játszhatják. A www.edmodo.com címen lehet belépni, regisztrálni kell "Tanárként", majd azt választani: Csatlakozás egy osztállyal. Ezután kódot kér, a kód: np4hn4 A játék ingyenes. Egy lakatlan szigetre sodródik ki néhány család és kiépíthetik saját társadalmukat. A kezdeti ügyetlenkedés után el is kezdtük, 5 csoportban, vagyis 5 tableten. Ha bármit tettünk a szigeten, az az összes résztvevő számára megjelent. Lehet fát kivágni, ültetni, építkezni magánban vagy közösen, ilyesmik. Tekintve, hogy egy teremben ültünk (és valamennyien meghallgattuk reggel Mérő László lebilincselő előadását), a demokratikus döntéshozatal viszonylag könnyű volt. Nagyobb távolság esetén chat funkció segíti a kommunikációt. Az elképzelés szerint fiatalok fejlesztését szolgálja (együttműködés, kommunikáció, fenntarthatóság megértése és más képességek), ezért iskolai osztályra képzelték el az alkotók. (Persze ehhez kell kb. 10 gép vagy tablet). Háromnegyed órában is meg lehet oldani egy játékot, de kényelmesen 1-2 óra kell egy sziget berendezéséhez (vagy tönkretételéhez). Ahhoz, hogy igazán jó játék legyen, fontos a moderátor személye. A moderátor képzéshez a honlap segítséget nyújt. |