|
2013 Iskolások Galgamenti Regionális Föld napja Zsámbokon Méhes nap - 2013. április 22.
KÉPEK>>
Előzmények
A Föld napi témánkat több oldalról érkező ihlet sugallta. A zöld naptárban olvastunk arról,
hogy április 30-a a magyar méhészek kezdeményezésére a méhek napja Magyarországon.
A februári galgahévízi újságban egy biogazda emelte fel szavát a méhek védelmében, s a
virágos porták kialakítása érdekében. A föld napi program szervezésekor megkérdeztük a
tanárnőket, melyik téma lenne számukra is szimpatikus (víz, veszélyes hulladék, méhek), s a
méhekre szavaztak. A szervezésben a zsámboki iskola pedagógusai Drabos Sándorné Györgyi
és Nagy Zsuzsa vettek részt.
A méhekkel kapcsolatban meghatároztuk, mire kívánjuk a hangsúlyt helyezni, úgymint az
életük, a lakhelyük, a méhészeti termékek illetve az őket veszélyeztető tényezők.
Az első meghívónk körkérdése után kiderült, hogy a boldogi, galgahévízi, vácszentlászlói,
zsámboki iskolásokra számíthatunk majd, a turai iskolások és pedagógusuk föld napi saját
iskolai elfoglaltsága nem teszi lehetővé a csatlakozást. 5. osztályosokat hívtunk, iskolánként
6-6 főt.
Az első meghívóban javasoltuk, hogy helyi méhésszel illetve a méhészeti múzeum
látogatásával tegyék teljesebbé a diákok számára a felkészülést. Az iskolák közül 3 látogatott
el helyi méhészhez, vagy hívta be őt az iskolába (galgahévízi, zsámboki, boldogi), egy iskola
diákjai meglátogatták a méhészeti múzeumot is (galgahévízi), ahova a népfőiskola részéről
elkísértem őket.
Ennek a látogatásnak eredménye lett egy kapcsolatfelvétel, és egy felkérés, hogy a föld napi
rendezvényen zsüritag lenne-e a múzeum munkatársa (Rácz Tímea). Ő szívesen vállalta a
felkérést.
A zöld szervezetek országos találkozóján (2013. március 22-23.) felvettem a kapcsolatot a
Greenpeace Méhek munkacsoportjának vezetőjével Tömöri Balázzsal, aki sok ötletet adott.
A mindössze 2 órás programba végül egy kiselőadás fért bele a méhpusztulásról. Javaslatára
Csuja László biodinamikus méhészt (Babatvölgy, Gödöllő) kerestük meg, aki biológus,
továbbá méhész szakíró, s 6 gyermek édesapja, így szívesen vállalta, hogy erről a témáról
beszél a gyerekeknek - gyerekenyelven.
A felkészülést segítő szakirodalom a következő volt:
Neumayer Éva, Zentai Kinga (szerk.)(2009): Fogyasztó Kúra. Környezeti nevelési
modulgyűjtemény a fenntartható fogyasztásról, Magosfa Környezeti Nevelési és
Ökoturisztikai Alapítvány, Vác pp. 178-184
Bertalan György, Böddi Schróth Ágnes, Kéri András, Szász Heszlényi Judit (2003): Zöld
Útipakk Tanári Kézikönyv. Közép- és Kelet-Európai Regionális Környezetvédelmi Központ,
Budapest pp.124-125
A SZIE Zöld Szakkollégiumból, Kenéz Árpád révén kaptunk olyan kiadványokat, melyeket
a gyerekeknek, pedagógusoknak, zsüritagoknak ajándékozhattunk. (Kenéz Árpád: Állati
növénykert)
A pedagógusok ajándéka volt a továbbiakban a helyi termelői közösségeket bemutató
könyvecske, a Védegylet kiadásában.
A föld napi óvodai és iskolai programokat anyagilag támogatta a Szelektív Kft.
A Föld napi iskolás program
A csapatok négy településről érkeztek: Mézelők (Vácszentlászló), Szorgos kezű méhecskék
(Galgahévíz), Boldogi Mézengúzok (Boldog), Szorgos méhecskék (Zsámbok) 24 tanuló
versenyzett, 3-4 tanuló szervezőként segített és 15 felnőtt kísérte, szervezte a programot.
A csapatok előkészítő feladatai: mézeskalács készítés, méhek élete poszter illetve méhész
munkájáról riport, továbbá méhészeti kislexikon készítése.
A föld napi feladatok: mézelő növények képeinek keresése az iskolaudvaron (50 darab volt
elrejtve), mézelő növények évszakok szerinti besorolása, mézkóstoló, méhész eszközök
képeinek összerakása és megnevezése, méhészeti termékek rejtvénye és alkalmazása,
méhészeti totó, activity.
A poszterek bemutatása élő szóval még egy kicsit nehéz volt az 5. osztályosoknak. Sebaj,
gyakorolni kell ezt is! Szép rajzokkal, ötletes bemutatással készültek. A zsüritagok megítélése
alapján a gyerekek igen jól felkészültek a méhek életéből!
A totó a méhekkel és a MÉH-el is kapcsolatban volt. Ugyanis föld napi játékunk korábbi
témái a szelektív hulladékgyűjtés köré épültek, így a méhek témakörét összevontuk a MÉH,
mint hulladékgazdálkodási fogalom megismerésével, és kértük, hogy találják meg a kulcsot,
ami összeköti ezeket. Természetesen a hasznos dolgok begyűjtése volt ez a kulcsfogalom.
3 féle mézet kellett felismerni, az akác és a vegyes virágméz ismerős volt, a repceméz
azonban kevésbé volt ismerős a gyerekeknek. 50 féle mézelő növény képecskét megkeresni
is nagy feladat volt, hát még a megfelelő évszakhoz besorolni! Ez bizonyult a legnehezebb
feladatnak. A méhtermékekről (viasz, propolisz, méhpempő stb.) viszont sokat tudtak a
gyerekek.
Az activity nagyon sikeres volt, két kört is játszottak a gyerekek. Az eredményhirdetés
előtt Csuja László beszélt a méhpusztulás jelenségéről, az amerikai méhcsaládok tömeges
pusztulásáról, melynek nagy valószínűséggel a mezőgazdasági vegyszerek az okozói. Ez a
probléma idehaza is kezd megjelenni a szakértő szerint. Megerősítette a tanulókat abban,
hogy a méhek minden terméke gyógyít!
Végül 1. helyen a zsámboki Szorgos méhecskék végeztek, 2. helyezettek a galgahévízi
Szorgos kezű méhek lettek, 3. helyet a boldogi Mézengúzok, 4. helyet a vácszentlászlói
Mézelők érték el. Ez a versengés persze a gyerekeknek fontos! Nekünk felnőtteknek akik, a
fenntarthatóságra nevelés érdekében tevékenykedünk, az a célunk, hogy érzékennyé tegyük
őket a természeti és környezeti értékekre és ráirányítsuk a figyelmüket a problémákra, új
ismereteket is adjunk, emellett kapcsolatot keressünk a társadalmi és gazdasági szektorral is,
jelen esetben a méhész szakmába való bepillantáson keresztül.
Köszönjük szépen a településeken a felkészítő pedagógusok munkáját, a zsámboki iskola
vendégszeretetét és pedagógusainak kiváló szervező munkáját. Minden további támogatást
(zsüri, adomány) is nagyon szépen köszönünk!
Emlékezetes mondatok a felkészülés során:
A méhkirálynő anyatermékének hatását magyarázzák egymásnak az 5. osztályos fiúk: Tudod,
olyan ez, mint a fogamzásgátló!
Meglepett, milyen tájékozottak a gyerekek a méhekkel kapcsolatban! Tudták például, hogy a
kozmetikumokban is lehet méhektől származó termékeket találni.
Tudjátok-e mi a különbség a méhek és a darazsak között? A méhek mézet gyűjtenek, a
darazsak mézet zsákmányolnak. Nagyon jó, valóban!
Mi a kedvenc állatod? A méhecske!
Nagy Andrea
Galgamenti Népfőiskola
Iskolások Föld Napja ünnepe Turán 2012. április 25-én
Helyszín: a turai Hulladéklerakó telep.
A programot összeállította: Jenei Csabáné, Benke Sándor, Nagy Andrea.
A programot támogatta a Szelektív Kft., szervezte a Galgamenti Népfőiskola.
Résztvevők:
Hevesy György Általános Iskola - Tura,
Bajza Lenke Általános Iskola - Zsámbok,
Szent László Általános Iskola - Vácszentlászló,
II. Rákóczi ferenc Általános iskola - Galgahévíz
Köszönjük szépen a pedagógusok felkészítő munkáját, a gyerekek igazán szép és ügyes hulladékmegelőzési tablóit, és a lelkes játékot!
KÉPEK
|